Elk van de ingezonden onderzoeken leverde een bijdrage aan de verbetering van de operationele inzet van marine-eenheden, maar deze drie sprongen erbovenuit. Met gepaste trots presenteren wij de drie genomineerden voor de Maritime RNLN Van Hengel-Spengler Award 2021!
Noah Stam met ‘Parameters Determining Intercept Capabilites; SM-3 Versus Various Threat Ranges’
LTZNoah Stam heeft zijn BSc. afstudeeronderzoek aan het NLDAuitgevoerd op het onderwerp BallisticMissileDefence en heeft zich specifiek gericht op de haalbaarheid om intercontinentale ballistische raketten te onderscheppen vanaf een marineschip. Dit onderzoek werd geïnspireerd door een test van de US MissileDefence Agency en de US Navy, waarbij Hawaii verdedigd moest worden tegen een intercontinentale ballistische raket. Op basis van informatie beschikbaar in het publieke domein heeft Noah Stam simulatiemodellen ontwikkeld waarmee de test nauwkeurig nagebootst kan worden. Met behulp van de ontwikkelde simulatiemodellen is de Koninklijke Marine in staat om de BallisticMissileDefence capaciteit slimmer in te zetten en door te ontwikkelen.
Niels Gartner met ‘Thermal behaviour of lithium-ion batteries and the implications on submarine system design’
Niels Gartner heeft zijn MSc. afstudeeronderzoek aan de TU Delft uitgevoerd op het gebied van lithium-ion batterijen als toepassing op onderzeeboten. Om operationeel relevant te blijven is het cruciaal om het bereik en uithoudingsvermogen van onderzeeboten te blijven verbeteren. Het gebruik van lithium-ion batterijen is zeer interessant door een relatief hoge energiedichtheid. Echter, lithium-ion batterijen lopen het risico op een “thermalrunaway”. Hierbij genereert een batterij exponentieel hitte met het risico op brand en/ of een explosie. Met het gebruik van een thermisch model heeft Niels de Koninklijke Marine een beter begrip gegeven over het ontwerp, de optimalisatie en materiaalselectie voor het gebruik van lithium-ion batterijen in (toekomstige) onderzeeboten.
Niek van den Nieuwenhuijzen met ‘Preventing Injuries of High Speed Marine Craft Operators; Incorporating Spinal Injury Models in the Analyses of Various Seat Suspension Principles’
LTZ Niek van den Nieuwenhuijzen heeft zijn MSc. afstudeeronderzoek aan de TU Delft uitgevoerd met een onderzoek naar de fysieke belastingen waaraan de bemanningen aan boord van High Speed marine Craft worden bloot gesteld. Door de fysieke belastingen lijden de bemanningen van deze vaartuigen aan vermoeidheid en ernstig letsel wat resulteert in een minder effectieve inzet en operationele capaciteit van het vaartuig. In een poging om de fysieke belastingen te reduceren, kunnen passieve shock mitigating seats worden geïnstalleerd. Met behulp van een eindige-elementen programma en geïmplementeerde letsel modellen biedt het onderzoek de Koninklijke Marine de mogelijkheid om direct de invloed van modificaties op het risico op letsel te beschouwen bij een realistisch operatie profiel. Hierdoor vermindert de noodzaak van vele complexe proeven op zee of laboratoriumtests wat een gunstig effect heeft op de hoge kosten en de lange tijd die een dergelijk ontwikkeltraject met zich mee brengt.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Rick Brekelmans via E r.brekelmans@mindef.nl of T (0) 223 65 13 95.