De Maritime Designer Award is bedoeld voor individuele ontwerpers, promovendi, recent afgestudeerden en start-ups die hun werk en aanpak onder de aandacht willen brengen. De ‘Samenwerkende Maritieme Fondsen’ stellen aan de winnaar een geldbedrag ter beschikking om verdere ontwikkeling van de betreffende ontwerpmethode of -oplossing financieel te stimuleren. Uit de inzendingen voor de Maritime Designer Award 2021 heeft de jury drie ontwerpers genomineerd.
Dr. Ir. Lex Keuning
De toepassing van hulp zeilvermogen voor de voortstuwing van vrachtschepen neemt een grote vlucht. Een van de systemen daarvoor is de Magnus Rotor, die vooral bekend is vanwege zijn eenvoud, gemak van bediening, hoge liftkracht, betrouwbaarheid en bedieningsgemak. Om het rendement in een groter bereik van windrichtingen te vergroten heeft Lex Keuning een idee ontwikkeld om de rotor te voorzien van een instelbare flap. Dit idee is vervolgens uitgebreid onderzocht in een samenwerkingsproject van de TU Delft, Afdeling Maritieme Techniek en de Polytechnische Universiteit van Milaan. Metingen aan de krachten op een schaalmodel in de windtunnel van de Universiteit van Milaan lieten zien dat de Lift / Weerstand verhouding van de rotor met flap significant hoger was dan die van de conventionele rotor. Daarmee is een basis gelegd onder mogelijke praktische toepassingen.
Ir. Julia Benedictus
De wereldwijde CO2-uitstoot moet drastisch verlaagd worden, en daarmee de CO2-uitstoot van de scheepvaart ook. Schepen worden momenteel bijna altijd aangedreven door dieselmotoren, en alternatieve technologieën en brandstoffen zijn nog niet algemeen en betaalbaar beschikbaar. Dit is voor toekomstige scheepseigenaren een lastig dilemma: een toekomstbestendig schip bouwen dat op dit moment bijna onmogelijk is om in de vaart te brengen en houden, of een diesel aangedreven schip bouwen, dat niet toekomstbestendig is vanwege zijn grote CO2-uitstoot. Door gebruik te maken van modulariteit uit de systems engineering, heeft Julia Benedictus een methode ontwikkeld om de aandrijving van een schip modulair te ontwerpen, zodat een deel van de aandrijving vervangen kan worden, zonder alles opnieuw te hoeven opbouwen of grote stukken van het schip te vervangen. Zo zorgt deze methode ervoor dat schepen niet vroegtijdig gesloopt hoeven te worden of onnodig veel CO2 uitstoten.
Jeroen van Lier Bsc
Er is een snel groeiende markt voor Aquatic drones, ook wel bekend als Unmanned Service Vessel (USV). Met behulp van een Aquatic drone kunnen tegen relatief lage kosten onderzoeken en inspecties op en rondom het water worden uitgevoerd. Bovendien biedt het compacte formaat de mogelijkheid in gebieden komen die voor normale vaartuigen slecht of niet bereikbaar zijn of waar risico’s voor bemanningsleden van schepen hoog zijn. Jeroen van Lier heeft voor zijn afstudeerproject in samenwerking met het bedrijf Royal3D een optimalisatiemethode voor een 3D printbare aquatic drone ontwikkeld en aangetoond met een prototype. De optimalisatie naar de specifieke wensen van de klant is niet beperkt tot de grootte en vorm van de romp, maar omvat ook materialen en sterkte. Als onderdeel van het afstudeerproject is een prototype gebouwd met een 3D printer van Royal3D printer en getest in de haven van Rotterdam.
Wil jij er ook bij zijn op maandag 1 november in De Doelen in Rotterdam?
Het Maritime Awards Gala is hét evenement waar de innovatieve topprestaties uit de maritieme sector gepresenteerd worden. Reserveer een bedrijfstafel of koop een individuele toegangskaart (speciaal Young Professionals tarief).