De Haas Maassluis BV en Ginton Naval Architects BV namen op 6 november 2017 de ‘Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar’ in ontvangst voor het Multi mission Unmanned Surface Vessel (USV) genaamd ‘Seagull-301’. Eén van een tweetal type prototype vaartuigen welke zowel bemand als onbemand kunnen opereren als multi-inzetbaar platform voor het detecteren en elimineren van dreiging door vijandige zeemijnen en/of onderzeeërs. De Seagull-301 is het eerste prototype vaartuig wat voornamelijk voor onbemande survey (mijnenjagen) is ingericht. Hiermee is het risico voor de bemanning van een dergelijk vaartuig weggenomen met volledig behoud van de functionele eigenschappen van het vaartuig.
De combinatie van de multifunctionaliteit met de capaciteiten van het vaartuig zowel bemand als onbemand karakteriseren het vaartuig als ‘game changer’ voor militaire- en commerciële doeleinden.
Zo’n 9 maanden na het ontvangen van de Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar 2017 stelden we Björn van der Eijk van De Haas Maassluis BV een aantal vragen:
Wat was uw eerste gedachte na het winnen van de Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar?
“Schitterend! Het ontwikkelen en realiseren van een innovatief schip vereist daadkracht. Wij, De Haas Maassluis BV (DHM), zijn als mkb-bedrijf dan ook erg trots met deze erkenning vanuit de Nederlandse maritieme industrie. De ontwikkeling voor het toepassen van onbemande vaartuigen is volop gaande en komt hoofdzakelijk voort uit een gedeelde behoefte voor efficiëntie en veiligheid met gereduceerde kosten. Vanuit deze toenemende behoefte en de opgedane ervaring, het produceren van de Seagull-301 is bij DHM de visie ontstaan om dit type schepen verder te ontwikkelen. Het winnen van de prestigieuze ‘Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar’ is dan ook een extra stimulans om door te gaan met innoveren.”
Heeft uw bedrijf de winst (binnen het bedrijf) gevierd? Zo ja, hoe?
“Als eerst hebben wij onze opdrachtgever Elbit Systems Ltd. gefeliciteerd, die net als wij blij verrast waren met de overwinning. Daarnaast zijn natuurlijk alle medewerkers van DHM en de betrokken partijen binnen het project gefeliciteerd met de overwinning en uiteraard bedankt, zonder hen geen realisatie van de Seagull-301.”
Heeft u de winst van de Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar actief gepromoot?
“Jazeker, zo is er direct na de uitreiking een banner opgehangen op onze beursstand op de Europort beurs in Rotterdam Ahoy, met daarop de Seagull-301 en de vermelding van de gewonnen Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar. Daarnaast hebben zowel wij als DHM als onze opdrachtgever Elbit Systems Ltd. diverse persberichten verstuurd.”
Wat heeft de winst tot nu toe opgeleverd?
“Vanuit diverse kanten binnen de Nederlandse maritieme industrie zijn we benaderd om meer uitleg geven over de Seagull-301 en haar capaciteiten. Naast diverse prestaties binnen de KNVTS afdelingen zijn wij in gesprek geraakt met diverse partijen over onderzoek en ontwikkeling van remote control en/of volledig autonome gespecialiseerde vaartuigen. Daarbij zijn wij onder andere betrokken geraakt met kennisplatformen zoals de Smart Shipping Challenge (SMASH!) en Nautische innovaties in Rotterdam. Beide initiatieven die gericht zijn op een slimmere, veiligere en duurzamere scheepvaart waarbij eveneens onderzoek wordt gedaan naar onbemande vaartuigen.”
Wat kunt u andere bedrijven die in aanmerking (kunnen) komen voor de Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar adviseren?
“Om een innovatief project als de Seagull-301 te kunnen realiseren is innovatiekracht benodigd. Durf gebruik te maken van gedreven en ervaren partners, zoals die van het midden- en kleinbedrijf. ‘Gaat niet bestaat niet’. is jouw schip ook een ‘game changer’ binnen de huidige toegepaste scheepstypen meld je dan volgend jaar zeker aan!”